Appendice: iscrizioni originali a Firenze S. Maria Novella.
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For foreign readers: railway stations, in Italy as well as in any other country, have been built during a very long time, and they still show the architectural style of their construction period. Although the various inscriptions are generally updated more frequently, in some lucky cases the ancient styles can be found even today: it is possible therefore to observe the history of railway architecture, from this interesting point of view.
In the first part of this article, the main styles for inscriptions in FS stations are listed. The second part is a photo gallery, showing additional examples and some special cases.
Most photos were taken in 2006.
Addendum: Original Inscriptions in Florence Santa Maria Novella Central Station.
Le stazioni, in Italia come in qualunque altro paese, sono state costruite durante un intervallo di tempo molto lungo, e ancora oggi mostrano lo stile architettonico delle loro varie epoche. Le iscrizioni che appaiono sulle stazioni vengono in genere aggiornate molto più di frequente, a volte creando un contrasto antico-moderno non del tutto piacevole; tuttavia esistono molti casi fortunati in cui iscrizioni di epoche precedenti sopravvivono ancora oggi, permettendo di osservare la storia dell'architettura ferroviaria attraverso questa interessante chiave di lettura.
Nella prima parte dell'articolo, si passano in rassegna i principali stili delle iscrizioni nelle stazioni FS. La seconda parte è una galleria fotografica con ulteriori esempi e interessanti casi particolari.
La maggior parte delle foto è del 2006.
I cartelli bianchi |
Lamiera smaltata Enamelled iron: one of the most ancient types. This is a keeper's house in Piemonte, but the same type was used with a smaller size in many branch stations. |
Lettere nere applicate The classic white sign with black letters still exists in Acqui (Piemonte), hanging from the artistic iron shelter |
Le iscrizioni sulla parete |
Terracotta blu Baked clay: it is the most used style for side walls of traditional stations. Andora is in Riviera Ligure. |
Lettere sottili Later, a different and thinner font is used, and the name appears also on the front of the station. Lesegno (Piemonte) is part of the Fossano-Ceva line, opened in 1933. |
Caratteri senza grazie Finally, a sans serif font is used, as in Pietra Ligure, a station built just after World War II. |
I cartelli neri |
Lettere bianche applicate The black sign is the traditional style for the 1970's, used in almost every station. Due to its large use, many signs still exist today. |
Con progressiva kilometrica The same sign was used also outside stations: this appears near the first level crossing in San Remo, 2.8 km far from the station. Also the km figures use the same style. |
I cartelli blu |
Lettere bianche e cornice arrotondata In 1982 the new blue sign appears, with its white rounded frame. As this style was extremely widespread, some examples still exist today. |
Scritta in corsivo In mid 1990's, the blue signs change font (now Italic) and are mounted on a more complex structure. This model was used only for few years and now it is almost disappeared. |
Cartello RFI With the institution of RFI (the network manager), a darker blue is used and the name is written in small letters with upper left alignment. These signs spread very quickly since 2002. Cervo is a small station along Riviera Ligure. |
NUOVO Trovare dei font che riproducano esattamente i cartelli FS non è molto facile, a parte i più moderni, che utilizzano font commerciali. Però per i tradizionali cartelli neri FS ho trovato tre font di Windows che, uno più uno meno, vi rassomigliano abbastanza. Sono disponibili nel file zip.
This zip file contains three Windows fonts (TTF) that are the most similar to the classic FS black signs, that I could find.
Guarda le foto / Look at the photos
Aggiornato con molte foto nuove!
La stazione di Firenze, inaugurata nel 1934, è considerata uno dei migliori progetti di architettura razionalista. A differenza di molti altri esempi di architettura ferroviaria, ancora oggi l'intera stazione è sostanzialmente integra non solo come architettura, ma anche in ogni dettaglio, comprese le decorazioni e le iscrizioni.
Le foto sono state scattate ad aprile 2006. Florence main station, designed by Arch. Giovanni Michelucci, was opened in 1935 and is considered the best example of Italian functionalist architecture for railways. It is perfectly preserved, not only in the forms, but also in most of its original inscriptions. |